انتخاب ترازوی فروشگاهی

خرید ترازو فروشگاهی خوب

در بسیاری از فروشگاه ها از جمله سوپرمارکت ها، قصابی، آجیل و شیرینی فروشی، میوه فروشی، فروشگاه لبنیاتی و… ترازوی فروشگاهی یک وسیله ی بسیار ضروری است. بدون وجود این ترازوها، مشاغل یاد شده به مشکل جدی برخورد می کنند. بنابراین، خرید یک ترازو فروشگاهی خوب، دغدغه ی مهم صاحبین فروشگاه ها است. ترازو محک یک برند نام آشنا در صنعت تولید ترازوهای فروشگاهی است. در این مقاله راهنمای کامل خرید ترازوهای فروشگاه و نکات مهم انتخاب آن ها را جمع آوری کرده ایم تا کمک مفیدی برای شما باشد.

 

برای آشنایی با بهترین ترازوهای دیجیتالی فروشگاهی کلیک کنید.

 


ترازوی فروشگاهی چیست؟

از زمان های قدیم تا به حال، برای وزن کردن کالاها و مواد قابل خرید و فروش، از ترازو استفاده می شده است. امروزه انواع بسیاری از ترازوی فروشگاهی در بازار موجود است که هر یک از آن ها کارایی ویژه ای دارد. بسیاری از این ترازوها، قابلیت های بی شماری دارند و کار فروش را برای فروشندگان آسان می کنند.

ترازوهای جدید می توانند علاوه بر وزن کردن بر اساس واحد مورد نظر، آن را در حافظه ذخیره کنند، فیش خرید ارائه داده و بارکد چاپ کنند. بسیاری نیز هوشمندتر بوده و قابلیت مدیریت مقدار کالاهای موجود در انبار و تسهیل امر حسابداری فروشگاه را دارند.

 


معرفی انواع ترازوهای فروشگاهی

در گذشته، ترازوهای موجود در فروشگاه ها، به انواع سنتی آن که در مقاله ی تاریخچه ی ترازو در ایران معرفی شدند، محدود می شد. اما بیشتر ترازوهای امروزی، از نوع ترازو دیجیتال هستند. همانطور که می دانید، خود ترازوهای فروشگاهی انواع مختلفی دارند. ازجمله:

  • ترازوی فروشگاهی رومیزی:

این وسیله ها رایج ترین نمونه ی ترازو در مغازه ها هستند که روی پیشخوان فروشگاه ها قرار داده می شوند. این ها انواع مختلفی مانند عقربه ای و دیجیتال دارند. بهتر است بدانید ترازوهای دیجیتالی فروشگاهی دقت بالاتری نسبت به انواع عقربه ای آن دارند. همچنین می توانند با دقت یک گرم، وزن کالا را اندازه گیری کرده و قیمت آن را با توجه به وزن مشخص شده محاسبه کنند. همچنین می توان آن ها را به دستگاه کارتخوان یا فیش پرینتر متصل کرد.

 

  • ترازو فروشگاهی پرینتر دار و لیبل پرینتر:

این ترازوها نیز در دو نوع لیبل زن و پرینتر دار موجود هستند. بنابراین به اتصال به فیش پرینتر جانبی و دستگاه چاپ برچسب احتیاجی ندارند. این وسایل قابلیت چاپ بارکد واقعی، لوگوی فروشگاه، چاپ ریز خرید و قیمت کل، اتصال به رایانه و… را دارند. گفتنی است قابلیت اتصال به وای فای و تشکیل شبکه با ترازوهای دیگر و انبار داری را نیز دارند.

 

  • ترازو فروشگاهی سیمکارتی:

این ترازوهای هوشمند فروشگاهی، با مجهز شدن به یک سیمکارت می توانند اطلاعات فروش و وزن کشی توسط ترازو را برای صاحب فروشگاه در لحظه پیامک کنند. بنابراین، کمک مهمی به تسهیل حساب و کتاب خواهد کرد.

 

  • باسکول های فروشگاهی:

وقتی حرف از وزن های بالاتر به میان می آید، ترازوهای رومیزی فروشگاهی دیگر کاربردی نخواهند داشت. باسکول های فروشگاهی برای استفاده در میادین میوه و تره بار و عمده فروشی ها و بنک داری ها طراحی شده اند. به عنوان مثال، با استفاده از این باسکول ها، می توان به جای وزن کشی چند کیلو برنج، وزن چند کیسه بزرگ برنج را محاسبه کرد.

 


مزایای استفاده از ترازو دیجیتالی برای فروشگاه

با توجه به این که جدیدترین انواع ترازوی فروشگاهی به صورت هوشمند تولید می شوند، می توان با توجه به مدلشان، از این مزایا بهره مند شد:

  • قابلیت استفاده از انرژی باتری در هنگام قطعی برق
  • امکان محاسبه ی همزمان چند کالا با قیمت و وزن های مختلف
  • قابلیت چاپ لوگوی فروشگاه و بارکد بر روی فیش
  • تشکیل یک شبکه ی فروش با اتصال چند ترازو در یک فروشگاه به وسیله ی wifi
  • سیستم انبارداری و مدیریت موجودی محصول
  • خدمات پس از فروش مفید و رضایت بخش
  • امکان خرید آسان با دسترسی کامل به جوهر و رول پرینتر مخصوص ترازوی فروشگاهی
  • طرز کار آسان و بدون نیاز به تجربه و مهارت پیش زمینه ای
  • وزن کشی دقیق با دقت بسیار بالا
  • امکان ثبت قیمت هر کالا به ازای وزن آن در حافظه ی ترازو
  • پارسنگ کردن یا صفر کردن وزن ظرف

 


نحوه خرید ترازوی فروشگاهی

به طور کلی دو راه برای خرید مطمئن ترازوهای فروشگاهی وجود دارد:

  1. خرید حضوری از فروشگاه ها و نمایندگی های معتبر
  2. خرید آنلاین از فروشگاه های اینترنتی معتبر و نمایندگی های اصلی

خرید آنلاین ترازو مزیت های بسیاری در مقابل خرید حضوری دارد. از جمله صرفه جویی در زمان، تحویل کالا درب منزل و… . همچنین به دلیل مخارج بالای مغازه داران (مانند اجاره مغازه، مالیات ملک و…) و محیط محدود نمایشگاه محصولات، در روش اول شما تنوع محصول زیادی را نمی بینید و هزینه ی بیشتری ممکن است بپردازید. اما در هنگام خرید آنلاین، علاوه بر پرداخت های مقرون به صرفه تر، می توانید محصولات بسیار زیادی را با جزئیات کامل، بدون عجله و با دقت بالا، مقایسه و بررسی نمایید.

 

 


ویژگی های مهم ترازو دیجیتالی فروشگاهی که باید بدانیم

  • قابلیت اتصال به پرینتر و لوازم جانبی

امروزه اکثر پرداخت ها به صورت اعتباری انجام می شوند. همچنین ممکن است بخش وزن کشی محصول از بخش تسویه حساب و صندوق جدا باشد. بنابراین قابلیت اتصال به پرینتر در ترازوی فروشگاهی باعث می شود تا با چاپ فاکتور خرید، علاوه بر مطلع شدن مشتری از ریز خرید، امکان ارجاع به صندوق نیز وجود داشته باشد. همچنین برای پرداخت های اعتباری، با ارجاع اتوماتیک قیمت به دستگاه کارتخوان، در زمان صرفه جویی شده و از بروز خطای محاسباتی جلوگیری می شود.

 

  • محاسبه ی همزمان قیمت و وزن چند کالا

با این قابلیت، احتیاجی نیست که به صورت دستی، وزن و قیمت چند کالا را محاسبه کنیم. مثلا در میوه فروشی ها، می توان با استفاده از این آپشن، در کوتاه ترین زمان و در حین وزن کشی، وزن و قیمت میوه های مختلف را همزمان محاسبه کرد.

 

  • قابلیت استفاده از باتری در زمان قطعی برق

قطع شدن برق حتی برای چند ثانیه می تواند خطاهای محاسباتی و اختلالات زیادی در مشاغل به وجود بیاورد. حتی ممکن است روند فروش را تا زمان اتصال دوباره، متوقف کند. ترازوی فروشگاهی دیجیتال این قابلیت را دارد تا در هنگام قطعی یا عدم دسترسی به برق، با استفاده از باتری، پاسخگوی نیاز فروشندگان باشد.

 

  • صفر کردن اتوماتیک وزن

این قابلیت به شما امکان پارسنگ کردن یا صفر کردن وزن ظرف یا سینی ترازو را می دهد. در مثال میوه فروشی، ممکن است به دلیل محدودیت فضای پیشخوان یا شلوغی فروشگاه، امکان کنار گذاشتن میوه های وزن شده وجود نداشته باشد. بنابراین میوه ها روی ترازو می مانند و ترازو به طور اتوماتیک، وزن آن ها را صفر می کند تا وزن کیسه ی بعدی به درستی نشان داده شود.

 


نکات مهمی که قبل از خرید ترازوی فروشگاهی باید به آن توجه کنیم

امکاناتی که تا به حال گفته شد، تنها ویژگی هایی بودند که وجود آن ها، روند فروش شما را سریعتر، آسان تر و دقیق تر می کند. اما ویژگی هایی نیز وجود دارد که توجه به آن ها هنگام خرید ترازوی فروشگاهی، با توجه به شغل شما بسیار مهم است. بنابراین بدون توجه به این نکات، نمی توانید انتخاب خوبی داشته باشید.

 

  • نوع ترازو:

    مهم است که ترازوی مد نظر شما حتما از نوع فروشگاهی باشد. انواع خانگی، آزمایشگاهی و… آن برای فروشگاه ها مناسب نیستند. همچنین در خرید ترازوی مناسب برای فروشگاه، داشتن علمک یا نداشتن آن، دیجیتالی یا آنالوگ بودن و… اهمیت بسیاری دارد.

 

  • ابعاد ترازوی فروشگاهی:

    ابعاد ترازوی انتخابی شما باید با نیاز شما هماهنگی داشته باشد. ممکن است ابعاد آن را بخواهید با توجه به اندازه ی پیشخوان فروشگاه خود انتخاب کنید. یا اینکه ابعادی مناسب با قابلیت حمل ترازو در نظر داشته باشید.

 

  • حداکثر توان وزن کشی:

    با توجه به حجم فروش خود می توانید حداکثر وزن ترازو فروشگاهی خود را تعیین کنید. این یکی از مهم ترین ویژگی ها است که هنگام خرید ترازوی فروشگاهی باید مدنظر بگیرید.

 

  • جنس بدنه:

    یکی از المان های تعیین کننده ی کیفیت ترازوی فروشگاهی، ساختار و جنس بدنه ی آن است. معمولا این ترازوها از پلاستیک فشرده و فلزات ساخته می شوند که جنس آن ها تعیین کننده ی میزان مقاومت و ماندگاری ترازو است.

 

  • دقت اندازه گیری ترازو:

    در مشاغلی که کمترین وزن ها (گرم، میلی گرم، صوت) برایشان اهمیت بالایی دارند، دقت ترازو از دیگر موارد مهم در زمان خرید آن است.

 

  • ظرفیت اندازه گیری:

    هر ترازویی، یک محدوده ی مشخص برای کمترین و بیشترین وزن قابل اندازه گیری دارد که در خارج از این محدوده ممکن است وزن کشی با اختلال مواجه شود.

 

  • مدل سینی ترازو:

    سینی ترازو ممکن است تخت یا لبه دار باشد. بسته به نوع اقلامی که می فروشید، بهترین مدل را انتخاب کنید.

 

  • صفحه نمایش:

    صفحه نمایش ترازوی فروشگاهی نشان دهنده ی اطلاعات مورد نیاز شما است. اینکه در این صفحه چه اطلاعاتی نشان داده شود را با توجه به نیازتان انتخاب کنید. برخی از ترازوها فقط وزن و قیمت و قیمت واحد و قیمت کل را نشان می دهند. برخی دیگر، اطلاعاتی مانند موجودی و… را نیز پوشش می دهند.

 

  • میزان و نحوه ی مصرف انرژی:

    ترازوهای مناسب فروشگاه باید با برق شهری کار کنند. همچنین بهتر است به باتری مجهز باشند تا بتوان آن ها را حمل، یا در هنگام قطعی برق از آن ها استفاده کرد.

 

  • امکانات جانبی ترازو:

    در بالا گفتیم که ترازوها ممکن است دارای پرینتر باشند یا اینکه پورت اتصال به این دستگاه ها را داشته باشد. یک ترازوی خوب، اگر این امکانات را نداشت، باید حداقل قابلیت اتصال به کارتخوان و پرینتر جانبی را داشته باشد.

 

  • برند ترازو و شرکت سازنده ی آن:

    از جمله نکاتی که ارتباط مستقیم با کیفیت ترازو دارد، اعتبار شرکت سازنده ی آن است. شرکت ترازو محک، یکی از معتبر ترین و با کیفیت ترین سازنده های ترازوی فروشگاهی است.

 

  • قیمت ترازوی فروشگاهی:

    در نهایت، آن چه که تعیین می کند ترازوی فروشگاهی شما چه امکاناتی داشته باشد، بودجه ای است که برای خرید ترازو در نظر می گیرید. کیفیت ترازو، شرکت سازنده، امکانات جانبی، دقت ترازو و… همگی المان هایی هستند که در تعیین قیمت آن نقش دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *