ترازو دیجیتال چیست؟

همه چیز درباره ترازوی دیجیتال

ترازو دیجیتال وسیله ای برای اندازه گیری وزن یا جرم یک جسم یا مواد است. این ترازوها اغلب بادوام‌تر و دقیق‌تر از سایر ترازوها هستند. ترازوی دیجیتالی به منبع انرژی نیاز دارد و ممکن است برای اهداف مختلف از اندازه گیری مواد در آشپزخانه گرفته تا اندازه گیری دقیق مواد در آزمایشگاه استفاده شود. فروشگاه اینترنتی محک عرضه کننده انواع ترازوی دیجیتال است که در این مقاله سعی بر معرفی کامل این مدل ترازوها داریم.

 

برای خرید ترازوی محک کلیک کنید.

 


ترازو چیست؟

ترازو یک وسیله ی مهم در سنجش میزان جرم مواد و اجسام است. البته در زبان عامیانه و در این مقاله می گوییم که ترازو “وزن” را نشان می دهد. بنابراین هرجای این مقاله که به این نکته اشاره شد، منظور جرم است.
ترازو یک ابزار ضروری در انواع تنظیمات و اندازه گیری ها است و بسیاری از وظایف مهم را در زندگی روزمره ما انجام می دهد. مهم نیست که به چه نوع ترازو یی نیاز دارید. همیشه یک مدل وجود دارد که برای کاربرد شما مناسب است.
در نتیجه، ترازوها انواع مختلفی دارند تا با نیازها و کاربردهای مختلف مطابقت داشته باشند. از خانه تا محل کار، ترازو ابزاری ارزشمند برای اندازه گیری دقیق وزن مواد است. درک اینکه کدام نوع مقیاس برای یک کار خاص مناسب‌ تر است، به اطمینان از نتایج کمک می‌کند.


معرفی انواع ترازو

امروزه انواع مختلف ترازو در بازار وجود دارد و هر کدام برای هدف خاصی طراحی شده اند. برخی از ترازوها برای مصارف خانگی در نظر گرفته شده اند، در حالی که برخی دیگر برای کاربردهای صنعتی یا تجاری در نظر گرفته شده اند.
بر اساس کاربرد ترازوها، سه نوع اصلی از آن ها وجود دارد: ترازوی مکانیکی، ترازوهای تحلیلی و ترازو دیجیتال. در ادامه به معرفی آن ها می پردازیم.
  • ترازوی مکانیکی: 

ترازوهای مکانیکی معمولاً از یک سیستم فنر یا اهرمی تشکیل شده اند. آن ها وزن را با تبدیل کردن به موادی مانند صفحات برنجی یا سکه اندازه گیری می کند و یک قرائت عددی ارائه می دهد. بنابراین درک واحد اندازه گیری برای هر ترازو، معمولاً بر اساس استانداردهای مکان یا صنعت مهم است.
  • ترازوی تحلیلی:

ترازوهای تحلیلی بسیار دقیق هستند و برای اندازه گیری مقادیر بسیار کمی مانند وزن کردن مواد شیمیایی در آزمایشگاه استفاده می شوند. به طور کلی، آن ها از فناوری بازیابی نیروی الکترومغناطیسی (EMFR) برای اندازه گیری دقیق وزن تا کسری از میلی گرم استفاده می کنند.

 

  • ترازوی دیجیتال:

ترازوهای دیجیتالی عموماً دقیق‌تر از ترازوهای مکانیکی هستند. این روزها معمولاً صفحه نمایش لمسی داشته و در اندازه‌های مختلفی از ترازوهای جیبی گرفته تا ترازوهای صنعتی بزرگ تولید می‌شوند. این نوع ترازوها معمولاً در آزمایشگاه‌ها، آشپزخانه ها، تجهیزات پزشکی و محیط‌ های صنعتی استفاده می‌شوند. در این مقاله بیشتر راجع به این نوع از انواع ترازو توضیح خواهیم داد.

 


کاربرد ترازو چیست؟

این وسیله کاربردهای زیادی هم در منزل و هم برای مصارف تجاری یا صنعتی دارد. ترازوی در خانه، اغلب برای اندازه گیری مواد لازم برای آشپزی یا شیرینی پزی، و همچنین به عنوان ابزاری برای کمک به مدیریت وزن استفاده می شود.
در محیط های صنعتی از ترازو برای اندازه گیری وزن کالاها مانند اقلام فله و مواد اولیه استفاده می شود. آن ها همچنین می توانند برای نظارت بر موجودی محصول یا سطوح تولید نیز استفاده شوند. در محیط های پزشکی، ترازوها اغلب برای وزن کردن بیماران و همچنین برای اندازه گیری داروها استفاده می شود.
ترازوهای تحلیلی نیز به طور گسترده در آزمایشگاه ها برای اهداف تحقیقاتی علمی و اندازه گیری مقدار ترکیبات شیمیایی در یک نمونه استفاده می شود.

 


ترازو دیجیتال آشپزخانه چیست؟

یک سرآشپز از یک ترازو دیجیتالی آشپزخانه که ترازوی گرم دیجیتال نیز نامیده می‌شود، برای اندازه‌گیری وزن یا جرم یک مادهاستفاده می‌کند. این مقیاس ها بر حسب پوند، گرم، اونس یا میلی‌لیتر بیان می‌شود. به طور کلی، ترازو دیجیتال آشپزخانه، کوچک و سبک وزن هستند و فضای بسیار کمی را روی پیشخوان آشپزخانه اشغال می کنند. برخی از ترازوها، مانند ترازوهای دیجیتال جیبی، به اندازه کافی کوچک هستند تا در مکان هایی غیر از آشپزخانه نیز از آن ها استفاده کنید.

ترازوی دیجیتالی چگونه کار می کند؟

این ترازو روی سطح صاف بهترین عملکرد را دارد. هنگامی که یک جسم روی ترازو دیجیتال قرار می گیرد، وزن آن باعث تغییر شکل فشار سنج داخلی آن می شود. ترازو آن مقدار تغییر شکل را به سیگنال الکتریکی تبدیل کرده، سیگنال را از طریق مبدل دیجیتالی عبور می دهد و در نتیجه، وزن را بر روی صفحه نمایش ترازو به صورت عدد نشان می دهد.
ترازوی دیجیتال الکترونیکی وسیله ای است که با استفاده از کرنش سنج کار می کند. همانطور که می دانید، ترازو آنالوگ از فنر برای نشان دادن وزن جسم استفاده می کند. این در حالی است که ترازوهای دیجیتال نیروی وزنه را به سیگنال الکتریکی تبدیل می کنند.

میزان حساسیت و دقت ترازوی دیجیتالی چه اهمیتی دارد؟

حساسیت یک ترازوی دیجیتالی معین، ممکن است بسته به هدفی که برای آن استفاده می شود بسیار متفاوت باشد. ترازوهایی که برای اندازه‌گیری افراد استفاده می‌شوند، معمولاً نیازی به دقت بالایی ندارند. زیرا تفاوت چند گرمی (یا حتی در برخی موارد، چند پوند) بسیار قابل توجه نیست.

از سوی دیگر، ترازوهای آشپزخانه اغلب برای اندازه‌گیری توده‌های کوچک‌ تر استفاده می‌ شوند. تفاوت چند گرمی برخی از مواد می تواند آسیب جبران ناپذیری به یک وعده غذایی وارد کند. ترازوهای مورد استفاده در فروشگاه‌ هایی که کالا یا محصولات را بر حسب وزن قیمت‌ گذاری می‌کنند، باید کاملاً دقیق باشند. زیرا مردم بر اساس میزان وزنی که ترازو می‌گوید برای آن چیز پول می‌ پردازند.

ترازوهای مورد استفاده در محیط‌ های آزمایشگاهی، به‌ ویژه آنهایی که برای شیمی، فیزیک و تحقیقات پزشکی استفاده می‌شوند، باید دقت فوق‌ العاده‌ای داشته باشند. مشکلات می تواند ناشی از عدم دقت به اندازه جرم چند دانه شن باشد. بنابراین واکنش‌ های شیمیایی اغلب به مقادیر دقیقی از مواد خاص نیاز دارند تا با موفقیت کامل شوند.

ترازو دیجیتالی که برای مقاصد آزمایشگاهی استفاده می‌شود اغلب شامل یک محفظه ی شیشه‌ ای در اطراف سطح ترازو می‌ شود. به این دلیل که از هرگونه تغییر در جرم اندازه‌ گیری شده ناشی از اعمال فشار جزئی جریان هوا به سطح ترازو جلوگیری کند. این اغلب زمانی اتفاق می‌ افتد که اجسام یا مواد گرم یا داغ اندازه‌ گیری می‌ شوند. زیرا اختلاف دما می‌ تواند باعث جریان‌ های هوا شود که وزن را تغییر می دهد.


ترازوی دیجیتال از چه بخش هایی تشکیل می شود؟

ترازو دیجیتال الکترونیکی برای تشخیص به دو قسمت تقسیم می شود. قسمت اول قسمت حس گر و قسمت دوم قسمت پردازش است.

  • بخش حس گر: اساسا دارای مجموعه ای از حس گرها است که وزن را اندازه گیری می کند و برای پردازش به سیگنال الکتریکی تبدیل می شود.
  • بخش پردازش: این بخش سیگنال را دریافت می کند و برای بازخوانی، آن را روی LCD نمایش می دهد. سنسوری که برای اندازه گیری استفاده می شود به عنوان لودسل شناخته می شود.

 


تفاوت ترازوهای دیجیتال با ترازوی وزنه ای:

ترازوهای دیجیتالی دقیق تر از ترازوهای وزنه ای در نظر گرفته می شوند. به این دلیل که ترازوهای دیجیتال توسط فناوری ای پشتیبانی می شوند که امکان محاسبات دقیق را فراهم می کند. ترازو ابزاری است که برای وزن کردن یا اندازه گیری جرم یک جسم استفاده می شود. در زندگی روزمره معمولاً از ترازو برای کارهای مختلفی مانند وزن کشی اجناس، وزن کردن ادویه ها، اندازه گیری داروها و غیره استفاده می شود.

ترازوها بر اساس اصل کار خود به انواع مختلفی تقسیم می شوند که عبارتند از ترازو دیجیتال، ترازو دستی و ترازو هیبریدی. با این حال، ترازوهایی که اغلب در زندگی روزمره پیدا می کنیم، ترازوهای دیجیتال و ترازوهای وزنه ای هستند.

ترازو دیجیتال با تکیه بر یک سیستم مکانیکی، یعنی با استفاده از حس گرها و میکرو کامپیوترها کار می کند.این در حالی است که ترازوهای دستی معمولاً به محاسبات دستی با کمک وزنه تکیه می کنند. در اینجا مزایای ترازوهای دیجیتالی وجود دارد که ترازوهای دستی ندارند:

  • سطح دقت بالاتری دارد.

ترازوهای دیجیتال در مقایسه با ترازوهای دستی دارای فناوری مدرن تری هستند. این ترازوها با تکیه بر کرنش سنج و لودسل کار می کنند. کرنش سنج برای اندازه گیری فشار جسم عمل می کند. در حالی که لودسل به عنوان یک حسگر تعادل عمل کرده که برای تبدیل انرژی به اشکال دیگر عمل می کند. فناوری موجود در این ترازوهای دیجیتال امکان محاسبات دقیق تری را فراهم می کند.

برخلاف ترازوهای دیجیتال، با ترازوهای وزنه ای و دستی، این فناوری را پیدا نخواهید کرد. در ترازوی وزنه ای، محاسبه ی وزن ها همراه بر اساس مشاهدات انسان است. علاوه بر این، محاسبه این ترازوها نیز اغلب با خطا مواجه می شود. بنابراین بررسی و اندازه گیری مکرر ضروری است. به همین دلیل از نظر دقت مشخص است که ترازوهای دیجیتال به مراتب برتر از ترازوهای وزنه ای هستند.

  • دارای فرم ساده و سبک

از نظر طراحی، ترازوهای دیجیتال نیز دارای انواع گزینه ها و طراحی های چشم نواز با تم های متنوع هستند. البته این مورد با توجه به این که ترازوهای دیجیتال تا حدودی جدیدتر از ترازوهای دستی هستند، طبیعی است.

به غیر از طراحی، شکل ترازوهای دیجیتال نیز کاملاً سبک است. بر خلاف ترازوهای دستی که به دلیل استفاده از آهن یا برنج به عنوان ماده اولیه برای ساخت خود، سنگین تر هستند.

  • وزن کردن وسایل با اندازه های کوچک امکان پذیر است.

مزیت بعدی ترازو دیجیتال در مقایسه با ترازوهای وزنه ای، قابلیت اندازه گیری اقلام کوچک است. همانطور که قبلا توضیح داده شد، ترازوهای دیجیتال به لطف سنسور تعادل از دقت بالایی برخوردار هستند. به لطف این فناوری حسگر، ترازوهای دیجیتالی قابلیت شمارش اجسام با اندازه های کوچک مانند ادویه، طلا و … را دارند. ترازوهای دستی این توانایی را ندارند. دلیل آن این است که ترازوهای دستی در محاسبه اجسام کوچک دقت لازم را ندارند.

  • روش استفاده کاملاً کاربردی دارد.

فناوری ارائه شده در ترازوهای دیجیتال نه تنها باعث می شود این ترازوها شمارش دقیقی داشته باشند، بلکه استفاده از این ترازوها را کاربردی تر می کند. برای استفاده از ترازو دیجیتال، فقط باید جسمی را که می خواهید وزن کنید، روی ظرف یا سطح ترازوی ارائه شده قرار دهید. علاوه بر این، سنسور ترازو برای تبدیل بار جسم به یک سیگنال الکتریکی کار می کند که سپس به شکل عددی بر روی صفحه نمایش موجود نمایش داده می شود.

 

  • عمر اقتصادی طولانی تری دارد.

ترازوهای دستی معمولاً اگر به درستی نگهداری نشوند، سریع تر آسیب می بینند. به این دلیل که ترازوی وزنه ای از برنج و آهن ساخته شده است.

برعکس، جنس مواد سازنده ی ترازوهای دیجیتال با توجه به عملکرد آن ها، متنوع است.

 


چگونه ماندگاری ترازوی دیجیتال را بالا ببریم؟

اغلب، خرابی ترازوی دیجیتال به علت نداشتن منبع تغذیه یا تمام شدن باتری است. بنابراین، برای ماندگاری بیشتر ترازوی دیجیتال می توان موارد زیر را انجام داد:

1. ترازو دیجیتال را به طور منظم از گرد و غبار و کثیفی تمیز کنید.

2. از قرار دادن هر چیزی روی ترازوی دیجیتال خودداری کنید. انجام این کار می تواند به سنسور ترازو آسیب برساند.

3. باتری را به طور مرتب، حداقل هر شش ماه یکبار تعویض کنید.

4. به طور مرتب از ترازوی دیجیتال استفاده کنید. استفاده از ترازو می تواند دقت تعادل را برای بهتر شدن بهبود بخشد. بنابراین، بهتر است ترازو را برای مدت طولانی بیکار نگذارید.

 


علت خظای ترازوی دیجیتال در نشان دادن وزن چیست؟

آیا تا به حال در وزن کردن چیزی با ترازوی دیجیتال به این مشکل برخورد کرده اید که در هر بار وزن کردن یک عدد متفاوت را نشان دهد؟ به احتمال زیاد اگر چیزی را وزن می کنید، به این دلیل است که به اندازه گیری دقیق نیاز دارید و اکنون اصلاً نمی توانید به ترازوی دیجیتال خود اعتماد کنید.

داشتن یک ترازوی دقیق و قابل اعتماد بسیار مهم است. حتی یک اشتباه جزئی در اندازه‌ گیری‌ های شما می‌تواند تقریباً در هر کسب‌ و کاری مشکلات مهمی ایجاد کند. بنابراین، چه کار می کنید؟

اگر ترازو دیجیتال شما خوانش های متفاوتی را به شما ارائه می دهد، توضیحات بالقوه مختلفی وجود دارد. از کالیبراسیون نامناسب گرفته تا تداخل فرکانس. در ادامه ده مورد از رایج ترین دلایل نشان دادن وزن نادرست یا نوسان را آورده ایم.

1. کالیبراسیون نامناسب
یکی از رایج ترین مشکلات برای خوانش های متناقض، کالیبره نبودن ترازو است. این به این دلیل است که با گذشت زمان، فرسودگی و استفاده ی نامنظم می تواند باعث از دست دادن دقت ترازو شود. اگر اخیراً ترازوی خود را جا به‌ جا کرده‌اید یا متوجه شده‌اید که در نشان دادن وزن دچار ایراد شده است، باید کالیبره شود. پس از کالیبراسیون، ترازو نیاز به آزمایش و تأیید صحت دارد.

 

2. قرار گرفتن روی سطح ناهموار

هنگامی که یک ترازو روی یک سطح ناهموار قرار می گیرد، می تواند در نشان دادن وزن دچار نوسان شود. به این دلیل که نیروی اندازه گیری شده دیگر با جهت گرانش موازی نیست و اکثر لودسل ها برای اندازه گیری دقیق نیروی رو به پایین و جانبی طراحی نشده اند. اکثر ترازوها دارای حباب تراز و پایه های قابل تنظیم هستند، بنابراین بررسی کنید که ترازو شما متعادل است. اگر اینطور نیست، به تنظیم پاها ادامه دهید تا درست شود.

 

3. بار نامتعادل

اگر در وزن باری که روی ترازو گذاشته می شود تعادل وجود نداشته باشد، می تواند باعث شود که ترازو خوانش نادرستی بدهد. به عنوان مثال، اگر یک جسم سنگین در یک طرف ترازو و یک جسم سبک در طرف دیگر وجود داشته باشد، ممکن است ترازو خوانش نادرستی بدهد. این به این دلیل است که ترازو سعی می کند بار را متعادل کند، اما به دلیل عدم تعادل، قادر به انجام این کار نیست. این مشکل، در هنگام وزن کردن حیوانات یا مایعات رایج است. برای این کار توصیه می کنیم ترازو با عملکرد توزین پویا خریداری کنید.

 

4. باتری کم یا ناپایدار

هنگامی که باتری ترازو دیجیتال شما شروع به تمام شدن می کند، می تواند به شدت نوسان پیدا کند و خوانش های نادرست یا در حال تغییر را ارائه دهد. این یکی از رایج ترین دلایل خرابی ترازو ی دیجیتال است. بنابراین همیشه باید یکی از اولین چیزهایی باشد که در صورت وجود مشکل بررسی می کنید.

ابتدا بررسی کنید که آیا باتری ها به درستی شارژ و وصل شده اند یا خیر. اگر آن ها قادر به نگه داشتن شارژ نیستند، ممکن است لازم باشد باتری یا آداپتور برق را تعویض کنید تا ببینید آیا این کار، مشکل برق شما را حل می کند یا خیر. به عنوان بهترین روش، همیشه باتری های یدکی در دسترس داشته باشید و آنها را به عنوان پشتیبان شارژ نگه دارید.

 

5. آسیب با آب یا رطوبت

رطوبت یکی دیگر از مشکلات رایجی است که کاربران ممکن است با آن مواجه شوند. این زمانی اتفاق می افتد که نمایشگر ترازو به طور مداوم در نوسان است و عموماً در اثر قرار گرفتن در معرض آب ایجاد می شود. آب موجود در نشانگر ترازو، جعبه اتصال، لودسل، کابل ها یا اجزای داخلی باعث خوانش نامنظم می شود.

اگر متوجه نفوذ آب در سیستم ترازو شدید، فوراً آن را خاموش کنید و اجازه دهید دستگاه کاملاً خشک شود. در صورتی که آسیب دائمی وجود نداشته باشد، ممکن است بتوانید دوباره از آن استفاده کنید. اگر در محیطی با رطوبت بالا با ترازو دیجیتال کار می‌کنید، توصیه می‌کنیم از ترازو با درجه IP بالا برای حداکثر محافظت در برابر رطوبت استفاده کنید.

 

6. ممکن است غبار یا آلودگی به بخشی از ترازو گیر کرده باشد.

اگر مقدار زیادی آلودگی یا غبار روی ترازو وجود داشته باشد، ممکن است منجر به چسبندگی شود. این زمانی اتفاق می افتد که زباله یا اجسام خارجی در زیر یا اطراف ترازو جمع شوند. یک مثال معمولی از این می‌تواند یک تکه پالت چوبی باشد که در زیر یک ترازو قرار داده می‌شود.

در صورت امکان، ظرف را بردارید و یک بازرسی بصری برای اتصالات داخلی انجام دهید. اگر هر گونه زباله وجود دارد، با رعایت دستورالعمل های سازنده، آن را با دقت حذف کنید.

 

7. اختلالات محیطی

همچنین ممکن است که یک ترازو دیجیتال در صورت قرار گرفتن در معرض باد شدید یا حتی کوچکترین تغییرات در یک محیط آزمایشگاهی، قرائت نادرستی بدهد. این به دلیل ناتوانی ترازو در تثبیت و ارائه اندازه گیری های قابل اعتماد در هنگام قرار گرفتن در معرض نیرویی مانند جریان هوا است.

برای جلوگیری از این امر، توصیه می کنیم اندازه گیری های خود را در صورت امکان در داخل خانه و دور از هر گونه در، پنجره و دریچه هوا انجام دهید. البته، تنها راه برای اطمینان کامل از عدم تداخل هوای بیرونی، استفاده از یک سپر بادگیر برای ترازو است.

یکی دیگر از مسائل بسیار رایج که می بینیم مربوط به ارتعاشات محیطی است، قرار گرفتن روی یک میز لرزان است. اگر دقت ترازو تا این اندازه برایتان اهمیت دارد، شاید بهترباشد به خرید یک میز ضد لرزش بیاندیشید.

 

8. بار بیش از حد سنگین یا شکستن قطعات ترازو

هنگامی که بار بیش از حد روی یک ترازوی دیجیتال گذاشته می شود، قرائت های حاصل ممکن است نادرست باشند. از سوی دیگر، یافتن یک جزء شکسته در ترازو بسیار چالش برانگیزتر است. این به طور بالقوه می تواند یک لودسل آسیب دیده، جعبه اتصال یا حتی صفحه اصلی باشد. همچنین ممکن است یک سیم ضعیف وجود داشته باشد.

 

9. قرار گرفتن در معرض دماهای شدید

این امکان وجود دارد که یک ترازو دیجیتال در صورت قرار گرفتن در معرض گرما یا سرمای شدید، خوانش نادرستی بدهد. دمای ایده آل برای این گجت ها حدود دمای اتاق است، بنابراین نگهداری ترازو در محیط سرد یا مرطوب ممکن است منجر به مشکلاتی شود. به ویژه دمای سرد رطوبت را جذب می کند، که همانطور که قبلاً اشاره کردیم می تواند باعث ایجاد مشکلاتی در داخل دستگاه شود. سرمای شدید همچنین می‌تواند باعث شود که تجهیزات شما کند و ناکارآمد کار کنند. این موضوع می‌تواند بر خوانش وزن برای شما تأثیر منفی بگذارد.

 

10. تداخل فرکانس

از آنجایی که ترازوهای دیجیتال، دستگاه‌هایی الکترونیکی هستند، از تداخل بالقوه فرکانس‌های رادیویی دیگر در منطقه مصون نیستند. به عنوان مثال، مایکروویو، تلفن همراه یا الکتریسیته ساکن می تواند تأثیر منفی بر عملکرد ترازو داشته باشد.

به این دلیل که نوسان تابش الکترومغناطیسی از سایر تجهیزات بی سیم می تواند توانایی ترازو برای ارائه خوانش های ثابت و دقیق را مختل کند. همیشه قبل از انجام هر گونه اندازه گیری، فضای کاری خود را بازرسی کنید و دستگاه های مجاور را بردارید تا اطمینان حاصل کنید که نتایج تا حد امکان سازگار و دقیق هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *