کالیبره کردن ترازو محک – چگونه ترازو دیجیتال را کالیبره کنیم؟

کالیبره کردن ترازو محک

ترازوهای دیجیتال روش نگه داری مخصوص به خود را دارند. یکی از این اصول نگه داری، کالیبره کردن ترازو محک است. کالیبراسیون ترازو دیجیتال به معنی تنظیم کردن مجدد ترازو با معیاری مشخص است. این کار باعث می شود تا ترازوی دیجیتال شما همواره عدد دقیقی را نشان دهد. این کار بسیار آسان است و شما می توانید خودتان با استفاده از راهنمای موجود در این مقاله ترازویتان را کالیبره کنید. در ادامه با ما در ترازو محک همراه باشید تا روش کالیبراسیون ترازو را یاد بگیرید.

 

کالیبراسیون چیست؟

همه ترازوهای دیجیتالی به کالیبراسیون احتیاج دارند. در فرآیند کالیبره کردن ترازو محک، با استفاده از اجسامی با وزن مشخص، به تنظیم دقیق ترازو می پردازند. اگر ترازو کالیبره نشود، وزن دقیقی را نشان نمی دهد. به همین دلیل باید مرتبا ترازو دیجیتال را کالیبره کنید. به ویژه هر بار که ترازو را جا به جا می کنید، باید آن را کالیبره کنید.

 

چرا باید ترازو را کالیبره کنیم؟

کالیبره کردن ترازوها و تنظیم کردن ترازو بسیار مهم است. به ویژه برای مشاغلی که با وزن و جرم های بسیار جزئی کار می کنند مانند آزمایشگاه ها و طلا فروشی ها. در این مشاغل جاه به جا شدن حتی چند صوت اهمیت بسیاری دارد. بنابراین تنظیمات دقیق ترازو نیز به همان اندازه مهم است. برای این که ترازو همیشه اعداد دقیقی را نشان دهد، باید به صورت مرتب آن را بررسی کنید و هر زمان که نیاز به کالیبراسیون داشت، به آن رسیدگی کنید. برای این کار ابتدا باید با کارکرد دقیق ترازو آشنا باشید.

 

کالیبره کردن ترازو محک چگونه انجام می شود؟

انجام کالیبراسیون باید در فواصل زمانی مشخص انجام شود. حتی گاهی لازم است که چند بار در سال یا حتی یکی دو بار در ماه دستگاه خود را کالیبر کنید. برای این کار جسمی به نام سنگ کالیبره استاندارد وجود دارد. این سنگ دارای وزنی دقیق و مشخص است که براساس ظرفیت وزن کشی هر ترازو انتخاب می شود. در واقع همه ترازوهای دیجیتالی به یک شکل کالیبره می شوند؛ تنها سنگ کالیبره متفاوت است.

 

آموزش گام به گام کالیبره کردن ترازو محک

  • ابتدا ترازو را روشن کنید.
  • دکمه CAL را فشار دهید و نگه دارید تا هر زمان که عبارت CAL را روی صفحه نمایش ببیند.
  • دکمه PRINT را فشار دهید و تا زمانی که این عبارت را روی صفحه نمایش ببینید، نگه دارید.
  • در این مرحله، ترازو محک شما یک عدد را روی صفحه نمایش نشان می دهد. شما باید به همین میزان، سنگ کالیبره روی دستگاه قرار دهید.
  • دقت کنید که دقیقا باید به همان میزانی که ترازو نشان داده سنگ کالیبره را بگذارید. اگر وزن سنگ کالیبره بیشتر از آن یا کمتر باشد، تمامی وزن کشی ها با مشکل مواجه خواهند شد.
  • مجدد کلید PRINT را انتخاب کنید.
  • در این مرحله کالیبره کردن ترازو محک به پایان می رسد و می توانید سنگ را از صفحه ترازو بردارید.

نکته:

بسیار مهم است که هنگام کالیبره کردن ترازو محک را را روی چه سطحی قرار می دهید. اینکه سح لرزان باشد و ثابت نباشد، در فرآیند کالیبراسیون تاثیر منفی می گذارد. بدین شکل علاوه بر اینکه عملیات کالیبراسیون ترازوی شما ناقص باقی می ماند، به درستی نیز انجام نمی شود. بهترین جا برای کالیبره کردن ترازو محک یک سطح صاف و ثابت است که به هیچ وجه نمی لرزد.

 

کالیبراسیون ترازو دیجیتال محک
کالیبراسیون ترازو دیجیتال محک

 

مزایای کالیبره کردن ترازو محک

تمام دستگاه های وزن کشی مانند ترازو دیجیتال محک باید هر چند وقت یک بار و در فواصل زمانی مشخصی به طور دقیق کالیبره و تنظیم شوند. این کار باعث می شود که همیشه وزنی دقیق را نشان بدهند. اگر به صورت دوره ای و مرتب عملکرد ترازوی خود را چک کنید، به موقع متوجه نقص در وزن کشی ترازو خواهید شد.

نکته قابل توجه در کالیبره کردن ترازو وجود دارد این است که برای کالیبراسیون هر ترازو باید با استفاده از وزنه های استاندارد، به طور دقیق و طبق دستورالعمل شرکت سازنده عمل کنید. زیرا روش هایی که خود شرکت پیشنهاد می کنند دقیق تر هستند و میزان خطای آن به صفر نزدیک است.

 

5 نکته برای کالیبره کردن ترازو دیجیتال

مهم است که ترازو دیجیتال خود را به طور منظم کالیبره کنید تا مطمئن شوید که نتایج اندازه گیری های دقیق را دریافت می کنید. بهتر است این نکات را در مورد فرآیند کالیبراسیون در نظر داشته باشید:

  • ترازو را روی سطح صاف و هموار کالیبره کنید. این منجر به اندازه گیری دقیق تر می شود.
  • زیر ترازو از یک پد استفاده کنید. این پد به جذب ارتعاشاتی که می تواند در وزن کشی اختلال ایجاد کنند، کمک می کند. ماوس پد نیز در این مورد کاربرد دارد.
  • دفترچه راهنمای دستگاه را بررسی کنید. برای اطلاع از دستورالعمل های دقیق در مورد نحوه کالیبره کردن ترازو محک ومدل خاص خود به دفترچه راهنما مراجعه کنید.
  • از وزنه های استاندارد کالیبراسیون استفاده کنید. پس از کالیبره کردن، وزنه‌های تست کالیبراسیون یا جسم دیگری با وزن مشخص را روی ترازو  قرار دهید تا مطمئن شوید که به درستی کالیبره شده است.
  • به طور منظم ترازو دیجیتال خود را کالیبره کنید. اینکه هر چند وقت یک‌بار نیاز به کالیبره کردن ترازو دیجیتالی خود دارید، به تعداد دفعات استفاده شما از آن بستگی دارد. یک قانون کلی خوب در این مورد این است که قبل از شروع استفاده از آن، ترازو را کالیبره کنید. فرکانس کالیبراسیون توصیه شده ممکن است از مدلی به مدل دیگر متفاوت باشد، بنابراین برای توصیه های خاص تر، دفترچه راهنمای محصول را بررسی کنید.

 

راهکارهای طلایی برای مراقبت از ترازو

خرابی تراز دیجیتال معمولاً به دلیل نداشتن منبع تغذیه یا تمام شدن باتری است. بنابراین برای ماندگاری بیشتر ترازوی دیجیتال می توان موارد زیر را انجام داد:

  • ترازو دیجیتال را به طور منظم از گرد و غبار و کثیفی تمیز کنید.
  • از قرار دادن هر چیزی روی ترازوی دیجیتال خودداری کنید. انجام این کار می تواند به سنسور ترازو آسیب برساند.
  • باتری را به طور مرتب، حداقل هر شش ماه یکبار تعویض کنید.
  • به طور مرتب از ترازوی دیجیتال استفاده کنید. استفاده از ترازو می تواند دقت تعادل را برای بهتر شدن بهبود بخشد. بنابراین، بهتر است ترازو را برای مدت طولانی بیکار نگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *